Snabba svar som alla kan förstå

jobba hemifrån

Vem har ansvar för dina arbetsmöbler då du jobbar hemifrån?

På senare år har det blivit allt vanligare att jobba hemifrån. Om vi ser på statistik från SCB från 2021 så jobbade hela 40% av svenskarna hemma vilket givetvis berodde en hel del på rädslan för att bli sjuk. Men trots att vi sedan dess har återgått till att jobba på gemensamma arbetsplatser så kvarstår frågan: Vem har ansvar för arbetsmöblerna då du jobbar hemifrån?

Det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön

Din arbetsmiljö är otroligt viktig för hur du mår såväl som för de resultat du producerar. Det är också därför som svenska företag har blivit allt bättre på att investera i ergonomiska möbler. Oavsett om du vill ha ett litet skrivbord eller ett gigantiskt hörnskrivbord så finns det modeller som är bra för din arbetsposition och hälsa.

Det är faktiskt din arbetsgivare som har ansvar för din fysiska arbetsmiljö även då du jobbar hemifrån. På grund av detta så kan det vara så att arbetsgivaren måste hjälpa till med vettiga kontorsmöbler för hemkontoret.

Det är också viktigt att vara medveten om att en arbetsgivare ska kontrollera att kontorsmiljön i hemmet är godkänd. Om arbetstagaren jobbar på lång distans från arbetsplatsen så är det alltså viktigt att ordna med ett besök då det är möjligt eller att skicka en annan professionell person som kan utvärdera saker som möbler och ljussättning i arbetsrummet som finns i hemmet.

I hemmet kan det bli rörigt

Det finns en utmaning med att skapa ett kontor hemma. Om du till exempel har det i ditt sovrum så kan du ju blanda ihop saker som förvaring under säng för privata saker och förvaring för dina arbetsprylar. Tanken är ju inte att din arbetsgivare ska sponsra din gasolvärmare utomhus för att du väljer att jobba på en inglasad veranda hellre än i ett vanligt rum i huset.

Det är lätt att tänka att arbetsgivaren har ansvar för allt som har med din arbetsplats att göra och så enkelt är det ju inte. Om du vill få hjälpen du har rätt till är det också A och O att du tänker kritiskt och skiljer på det som är privat och det som tillhör till arbete trots att detta ingår i samma lokal som finns i ditt hem.

Referenser

Det här är en studie om hur det ser ut med ansvar för arbetsmiljö på arbetsplatser i Sverige.

Relevant video

Tips för optimering av hemmakontor.